Još jedna adrenalinska priča iz Italije na Relax Travel Blogu.
Praznik moto sporta ovog vikenda je u italijanskom gradiću Monci, gdje se tradicionalno jednom godišnje skuplja krem svjetskog automobilizma na Grand prix-u Formule 1 za Veliku nagradu Italije. Zadovoljstvo da budem dio ovog kultnog sportskog događaja imao sam 2014. godine, kao zvanica Lotus Formula 1 tima.
Već dva dana pred početak zvanične trke predgrađa Milana i sam gradić Monca, udaljen petnaestak kilometara od Milana, postaju pretjesni za sve koji su poželili da vikend provedu posmatrajući najbolje vozače svijeta. Petak je dan kada počinju treninzi i prva mjerenja vremena, a sam autodrom u Monci već tog dana primi desetke hiljada posjetilaca. Veliko je interesovanje za automobilizam i Formulu 1 u Italiji, a najveće simpatije usmjerene su tradicionalno ka timu Ferarija. Španac Fernando Alonso je 2014. godine bio najveća i najomiljenija zvijezda ovog sporta na Apeninima. Saobraćajne gužve su uobičajene u ova tri dana, pa je put od Milana do Monce već u petak trajao više od jednog časa. Sve značajne raskrsnice obezbjeđuju policijske snage, koje su generalno u Italiji često viđeni gosti frekventnih saobraćajnica i auto-puteva.
Fantastično zdanje autodroma u Monci sija punim sjajem, jer je konačno došlo vrijeme da najbolji vozači najbržeg cirkusa na svijetu odmjere snage baš na ovoj stazi. Iako vozači Ferarija nisu među favoritima transparenti i zastave koje pružaju podršku vozačima ovog tima su na svakom koraku. Kao gosti ekipe Lotusa, koja te godine nije imala zabilježene dobre rezultate u šampionatu, čekala su nas mjesta u fenomenalnom VIP Paddock Club-u, oficijelnom klubu Formule 1 koji podrazumjeva najbolja mjesta na autodromu uz poseban program koji uključuje luksuzno posluženje tokom cijelog boravka, posjetu „pit line“-u, garaži Lotusovog tima, kao i druženje sa vozačima i čelnicima ovog tima koji više decenija učestvuje u karavanu Formule 1. Iz ove perspektive dođete do zaključka da se za ova tri dana u Monci vjerovatno više popije šampanjca i luksuznih vina, nego što bolidi potroše goriva na stazi. Glamur koji prati ovo takmičenje, u kome se vrte ogromne količine novca, poznat je od ranije, ali kada iz prvog lica vidite i osjetite ovaj luksuz – tek tada u potpunosti potvrdite ono o čemu ste slušali.
Vožnja simulatora formule, koji je u stvari bolid sa svim efektima vožnje, daje potpun osjećaj kako je biti takmičar u ovom sportu. Respekt prema momcima kojima je profesija upravljati ovim letilicama na drumu rapidno raste već u prvim sekundama vožnje simulatora (koji poprilično realno oslikava brzine kretanja), jer ukoliko i poslije nekoliko krugova ovladate bolidom i uspijete ga održati na stazi i sa pola gasa izuzetno ste vješti. Simulator je smješten u Paddock club-u, i dostupan je VIP zvanicama među kojima smo bili.
Posjeta garaži Lotusovog tima, takođe je izuzetno iskustvo. Poznato je da su timovi mehaničara Formule 1 jedni od primjera timskog rada uopšte, a sinhronizacija rada i pokreta u momentu kada su se vozači ovog tima, Grožan i Maldonado, našli u “boksu” na izmjeni guma i otklanjanju eventualnih kvarova – ravna je savršenstvu.
Svako kretanje po autodromu, koje uključuje posebne zone kao što su Paddock klub, staza i garaže timova praćene su ogromnim mjerama bezbjednosti i broj check-pointa izuzetno je veliki, a sve je riješeno elektronskim barijerama koje možete proći isključivo sa posebnim propusnicama koje je potrebno skenirati na svakoj barijeri. Nije nam bio dostupan podatak koliko ljudi učestvuje u servisiranju gostiju i članova timova F1, kao i njihovom obezbjeđenju, te generalno brine o bezbjednosti cijelog događaja, ali je sigurno da taj broj premašuje tri cifre.
Formula 1 je zaista jedno od najglamuroznijih sportskih takmičenja u svijetu, već decenijama unazad, a Monca je jedna od perjanica cijelog F1 cirkusa.
Kao i Urke, koga je maestralno odigrao Dragan Nikolić u kultnom filmu „Posljednji krug u Monci“, ni mi nismo odgledali finale same trke za bodove, ali je ostalo zabilježeno da su na kraju našeg vikenda u Monci slavili vozači ekipe Mercedesa, a na najviše postolje tada popeo se Luis Hamilton, ispred kolege Nike Rozberga. Treće mjesto osvojio je Brazilac Felipe Masa.